Julemad

Julen er for de fleste ikke så meget hjerternes fest, som det er en mulighed for at slippe sit indre luksusdyr løs. Med et materielt festfyrværkeri, pakket ind i papir og bånd, man ellers ikke ville unde sig selv og sine nærmeste, og ikke mindst med alt ens yndlingsmad, uden smålige hensyn til hverken pengepungen eller sundheden.

Som vegetar vil jeg denne jul ikke holde mig tilbage. Slut skal det være med at fylde tallerkenen med brune kartofler og intet andet. Det er vældig trist for mig selv, og en dårlig reklame for mine ellers skønne madvaner. Ligesom jeg til dagligt føler mig som en ambassadør for vegetarismens sag, så føler jeg denne selvopfundne opgaves ansvar må være særligt alvorlig, når alle andre så åbenlyst nyder deres dyreretter.

Så hvad gør jeg? En klog regel er, at man aldrig bør eksperimentere med nye retter når man får gæster. Det tager altid længere tid end man troede, man står sandsynligvis svedende og bandende, rød i hovedet og ildelugtende når gæsterne kommer (det gør man måske alligevel, alt efter temperament). Og ve den tåbelige stakkel, der kommer for tidligt, han eller hun har selv været udenom det, hvis de kommer hjem en legemsdel fattigere. Her tænker jeg for eksempel på dengang onkel Ulrik kom for tidligt, den første gang min mor stod for julen. Den slags har vi vel alle oplevet.

Chancen for at alle disse mandetimer og aggresioner er besværet værd, står slet ikke mål med anstrengelserne, men er snarere 50/50 for en bare nogenlunde godt resultat. Ingen grund til at udsætte familie og venner for den slags.

Derfor vil jeg benytte denne sidste uge inden jul, til at eksperimentere lidt med mulige julemenuer. Jeg har allerede udtænkt en filopakke-ting med fyld af tørrede bær og ris og andet godt. Så vil jeg prøve en traditionel nøddepate, som jeg kun har eksperimenteret en enkelt gang med, uden held. Og så har jeg planer om at prøve Claus Meyers julemenu, som han anbefalede i Urban, noget med nogle kejsersvampe, hvis man ellers kan finde dem. Uhm, min mund løber allerede i vand. Vender tilbage med en rapport.

Skriv et svar

