Æbler, æbler, æbler

Er du lige som jeg en af de heldige, der har haven fuld af flere æbler, end du kan nå at slæbe ud på vejen til gratis afhentning? Så gælder det om, at få fyldt æbler i retter, du næsten ikke troede de kunne passe til. Æbler smager for eksempel rigtig godt i krydret mad. Hæld æbletern i din yndlingskarryret, eller stil dem i en skål på bordet, så man selv kan drysse dem på.

Troede du, at chutney var noget med eksotiske frugter? Så prøv denne fantastiske chutney, der er lavet i en håndevending, og du vil helt sikkert ikke savne mangoen:

 2 mellemstore æbler, skrællet og skåret i tern

1 lille løg

et fed presset hvidløg

en knivspids stødt chili

1 spsk frisk reven ingefær

1 spsk knuste korianderfrø

100 g sukker

1 dl æbleeddike

Put alle ingredienserne i en lille gryde. Bring i kog og lad simre ca 25 min. Færdig.

Siden æblesæsonen netop nu er på sit højeste, i hvert fald i min have, vil jeg de næste dage holde æbletema her på bloggen, og smovse i den ene lækre æbleopskrift efter den anden.

2 kommentarer to “Æbler, æbler, æbler”

  1. Karin Says:

    Sikke en god idé! Og egentlig også meget miljøvenligt at bruge lokalt producerede frugter så meget som muligt.

  2. mamogensen Says:

    Ja helt sikkert miljøvenligt. Selvom det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på. Jeg laver den mest fordi den smager virkelig godt.

Skriv et svar

