En vegansk husmor taler ud

Nå ja, titlen er måske lidt misvisende, i virkeligheden er jeg en af dem, der er ganske lykkelig for at vores gæve formødre banede sig vej ud på arbejdsmarkedet. For selv nu hvor jeg er på barsel, og egentlig har det perfekte udgangspunkt for at lære at bone mine gulve selv, eller hvad damerne nu lavede i 50’erne, så holder nullermændende  ofte fest under sofaen, og det sker at næser og fingre bliver tørret på andet end nystrøgne lommetørklæder.

Dog – på et punkt holder jeg stadig fanen højt: Maden er uangribelig, lækker, nærende og vegansk. Trods det at Laura på 6 (tre-kvart) har spegepølse som livret, og engang gnavede en hel toscansk af slagsen i sig på en enkelt eftermiddag. Og trods det, at Rasmus på 32 synes at hans eksperimenter med det råveganske har bevist, at veganere er magre stakler, der mangler dynamisk fremdrift. Trods alt dette lykkes det mig at holde køkkenskabene fri for kød, og hver dag fodre hele flokken med noget de kan lide, uden at forgifte kroppen alt for meget med produkter fra dyreverdenen.

Men der er en anden grund til, at jeg har valgt titlen, og det er, at jeg synes, der mangler en katagori. Når man søger på nettet kan man let få indtryk af, at i hvert fald danske veganere er en temmelig homogen gruppe af enten radikale autonome eller folk, der bor på landet og dyrker alt deres mad selv. Med stor respekt for begge befolkningsgrupper, så tilhører jeg ikke selv nogen af dem, og der må være andre end mig. Hved med den veganske flaskedreng, bankfuldmægtig, provinsfrisør og hende, der råber uforståelige gloser til de andre passagerer i bussen? Måske findes de slet ikke, men det må da være et spørgsmål om tid, før andre grupper får øjnene op for denne sunde og etisk elegante madkultur.

Veganere kan (i princippet i hvert fald) være alle mulige slags mennesker, og jeg glæder mig til at møde flere og flere af dem.

En kommentar to “En vegansk husmor taler ud”

  1. jensdrejer Says:

    Det var et rigtigt godt indlæg og jeg er sikker på at du har ret. Veganere er lige så forskellige som alle mulige andre mennesker. Men jeg kan godt forstå, at mange har et andet indtryk.

Skriv et svar

